Yorgunluk, Fibromiyalji, Kronik Yorgunluk Sendromu ve Ozon Tedavisi

Pain in a female body isolated white background. Collage

Modern yaşam tarzı birçok hastalığın beklenenden daha sık görülmesine neden olmuştur. Bilim ve teknolojinin baş döndürücü gelişmesine rağmen, tıbbın tam olarak tedavi edemediği, hatta tam olarak hastalık diyemediği şikâyetler ortaya çıkmıştır.

Bunlardan iki tanesi kronik yorgunluk sendromu ve fibromiyalji (kulunç) olarak bilinen durumlardır. Bu hastalara yapılan tüm tetkik ve incelemelere rağmen net bir hastalık tanısı konulamamaktadır. Vitamin ve mineral destekleri, antidepresan ilaçlar, ağrı kesiciler bu hastaların en çok kullandıkları ilaçlardan bazılarıdır. Bazı hastalar bu ve benzeri tedavilerden fayda görmekle birlikte hastalıkları genellikle tam olarak şifa bulamamakta ve şikâyetleri devam etmektedir (1). Kronik yorgunluk ve fibromyalji çocuk popülasyon için de önemli bir sorundur ve anne babalar çözüm peşinde uzun zaman geçirmektedir (2).

Bu nedenlerle hastaların tedavi arayışları devam etmektedir. Batı tıbbı insan vücudunu sadece “ölçebildiği veya görebildiği” kadar kabul ettiği için, bu tür hastalıkların çözümü konusunda kısıtlanmış durumdadır.

Hiçbir organik rahatsızlık veya hastalıkla ilişkilendirilemeyen kronik yorgunluk sendromunda özellikle kalın bağırsak, karaciğer ve beynin koordine çalışamaması ve mikrobiyota bozuklukları önemli bir yer tutmaktadır (3). Tıp bu tür koordinasyonun bozulduğunu ortaya koyabilecek yöntemler konusunda henüz emekleme aşamasındadır. Oysa biorezonans, hipnoz ve akupunktur gibi tedavi yöntemleri batı tıbbının tam olarak kabul etmediği mekanizmalar üzerinden yüzlerce hastaya faydalı olmaktadır.

Şekil 1: Fibromyalji çok sıkıntılı bir döngüdür. Ağrılarınızdan dolayı kaslarınız gerilir, bu vücudunuzda bir strese yol açar, hareketleriniz kısıtlanır ve bu sizde yorgunluğa neden olur. Yorgunluk, üzüntü ve depresif bulguları besler. Bu süreçte kaslarınızda sert yumrular meydana gelir. Artık yeni ağrılı noktalarınız oluşur ve bu noktalardan başlayan ağrı, döngüyü işin içinden çıkılmaz hale getirir.

Kronik yorgunluk sendromunda ozon uygulamaları ile kan dolaşımının desteklenmesi, organların oksijen ihtiyaçlarının daha iyi karşılanması, beyin kan akımının artması büyük avantajlar sağlar. Ozon tedavisi alan hastaların çoğunlukla ifade ettikleri “genel iyilik hali” bir çeşit “fizyolojik doping”dir ve bu etkiden en çok kronik yorgunluğu olan bireyler faydalanırlar.

Şekil 2: Fibromyalji hastalarında hassas noktalar özellikle boyun, sırt, dirsek, kalça ve dizde yoğunlaşır.

Fibromiyaljili hastalarda durum biraz daha farklıdır. Bu hastaların kaslarında çok küçük odaklar halinde kanlanması bozulmuş ve oksijen düzeyi azalmış (hipoksik) bölgelerin ortaya çıktığı düşünülmektedir. Bu bölgelerde zaman içerisinde iltihapsız yangı (non-enfeksiyöz inflamasyon) gelişir. Hastalar ağrı kesicilerden daha ziyade bu bölgelerdeki dolaşım bozukluğunun düzeltilmesinden fayda görürler. Ozon tedavisi hem bu bölgelerin kanlanmasını düzenler hem de kırmızı kan hücrelerinin bu bölgelere daha çok oksijen bırakmasına neden olur. Bu etki yaklaşık on seans ozon tedavisinden sonra tam iyilik haline neden olur. Oksijensizlik ve kanlanamama sorunu çözüldüğünde asıl ağrıya neden olan iltihapsız yangı da ortadan kalkar ve hastaların ağrı kesici, anti-inflamatuar ilaç kullanma sıklığı azalır.

Şekil 3: İnsanın ağrısı neredeyse canı oradadır derler. Çok doğru bir sözdür. Fibromyalji hastaları şiddetli, uzun süren, yılgınlık verici ve kalıcı ağrılardan şikayetçidir. Bu ağrılar onların psikolojilerini de ciddi şekilde etkiler. Bir başka faktör ise ağrının çevresindeki insanlar tarafından -bir hastalığa bağlı olmadığı için- önemsenmemesi ya da kişinin abarttığının düşünülmesidir.

Eğer major otohemoterapi seansları, tetik noktalara enjeksiyonlar (proloterapi, ozon enjeksiyonu vb.) ve kaliteli ozonlu yağlarla masajla kombine edilirse hasta memnuniyeti ve tedavi başarısı daha da artacaktır (4).

Şekil 4: Tetik noktaların tespiti ve bu noktalara uygun enjeksiyonlar hastalara hem kısa hem de uzun dönemde büyük fayda sağlar. Ağrıyan kas bölgesine ozonlu yağ vb. ya da vakum ile kan dolaşımının artırılması da hastayı rahatlatır.

Kronik yorgunluk ve fibromyalji hastaları ozon tedavisi ve kombine tedavilere kendileri karar vermemelidir. Konusunda uzman hekimin bazı tetkikler istemesi, rahatsızlığın olası biyokimyasal vb. kaynaklarının tespit edilmesi çok önemlidir. Aynı zamanda son dönemde toplum farkındalığı artan, nöral terapi, hacamat, vakum tedavileri gibi yöntemler de kronik yorgunluk ve fibromyalji tedavisinde ozonun etkinliğini artırabilir (5).

1. http://www.clinexprheumatol.org
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov